Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2011

ΠΡΟΣ ΚΑΡΑΜΗΤΡΟΥΣ, ΔΡΟΓΑΛΟΜΠΑΛΙΤΗΔΕΣ & ΣΙΑ ...


Ο ΤΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΝΩΝΥΜΙΑΣ

Ποιος και γιατί φοβάται ένα ανυπόγραφο κείμενο.Μαίνεται τον τελευταίο καιρό (και τελειωμό δεν έχει) στον τοπικό τύπο ένα μπαράζ αλληλοσυγκρουόμενων δημοσιευμάτων σχετικά με την κατάσταση της διαδοχής στη δημοτική αρχή. Κείμενα κόντρα στα κείμενα, «σκεπτόμενοι» και μη καταθέτουν την άποψή τους στις αράδες των εφημερίδων. Δεν θα σταθώ στο περιεχόμενο του διαξιφισμού∙ άλλωστε ο καθένας μπορεί να πιστεύει και να υποστηρίζει ό, τι θέλει. Αυτό όμως που σηκώνει συζήτηση είναι το θέμα που τίθεται σχετικά με την ανωνυμία του (εκάστοτε) συντάκτη, άρα εν μέρει αφορά και τη δική μας στήλη.Θύελλα ξεσηκώνεται κάθε φορά που ένα γραπτό δεν φέρει ονοματεπώνυμο, αλλά ψευδώνυμο. Φρίττουν οι δημοκράτες, διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους, οσμίζονται την έκπτωση των θεσμών. Προτάσσουν τα στήθη τους μπροστά στη λυσσασμένη ανωνυμία, κραδαίνοντας το ονοματεπώνυμό τους ως αποδεικτικό ορθότητας του λόγου, «δημοκρατικών» φρονημάτων, έως και μοναδικής ικανής και αναγκαίας συνθήκης του δικαιώματος του… ομιλείν! Κι έτσι, λύνονται ως δια μαγείας όλα τα προβλήματα…
Φυσικά, το πιο σπουδαίο δεν είναι ποιος λέει κάτι, αλλά τι λέει αυτός που μιλάει. Ισχύ έχει η επιχειρηματολογία, το βάθος της σκέψης, η έκφραση και όχι η υπογραφή. Στην ουσία, όσοι επιτίθενται στην ανωνυμία, το κάνουν μόνο για να κερδίζουν εντυπώσεις ή θέλοντας ίσως να προσθέσουν κάποια αυτονόητη δήθεν ιδεολογική στήριξη σε κάθε επιχείρημά τους, έστω κι αν αυτό είναι αβάσιμο, λαθεμένο ή παραπλανητικό. Ας μη νομίζουν ότι κερδίζουν ούτε ένα δράμι αξιοπιστίας, όταν βάλλουν κατά την ανωνυμίας ενός κειμένου.Στο κάτω κάτω, ο καθένας μπορεί να έχει τους δικούς του λόγους να μένει αφανέρωτος. Άλλος μπορεί να θαυμάζει απεριόριστα ένα ψευδώνυμο, να τον εμπνέει, και να θέλει να υπογράφει με αυτό. Άλλος μπορεί να ντρέπεται. Άλλος από ταπεινότητα, άλλος να εξαναγκάζεται ή να υπάρχει ασυμβίβαστο με κάποια άλλη ιδιότητά του. Άλλος από οποιονδήποτε (μπορεί και σκοτεινό, δεν αποκλείεται) λόγο.
Δεν έχασε κανένας Αλεπουδέλης όμως, από το ψευδώνυμο Ελύτης, ούτε ο Σεφεριάδης που έγινε Σεφέρης, πόσο μάλλον ο … Σορολόπης που έγινε Ιωάννου. Ούτε κανένας παραπονέθηκε επειδή στην Διάπλαση των παίδων υπέγραφε μετά ασπασμών κάποιος Φαίδων και τα παιδάκια της εποχής δεν στερήθηκαν χαράς που δεν διάβαζαν στο τέλος «σας ασπάζομαι, Γρηγόριος Ξενόπουλος». Η εσωτερική δύναμη του κειμένου, η εμβέλεια του λόγου είναι αυτή που θα ξεχωρίσει τον άξιο από τον ανάξιο, όχι το όνομα ή το ψευδώνυμο.
Και δεν είδα κανενός τα δημοκρατικά αισθήματα να θίγονται από σχετικές στήλες σε πανελλαδικής κυκλοφορίας εφημερίδες, που ίσως χαίρονται να τις διαβάζουν και τις θαυμάζουν, έστω κι αν υπογράφουν με ψευδώνυμο, π.χ. ο Διόδωρος στο Βήμα. Η ίδια η εφημερίδα που αποφασίζει να δημοσιεύσει το κείμενο παίρνει το ρίσκο του ελέγχου του περιεχομένου και φυσικά την ευθύνη για τα γραφόμενα, όταν αυτά είναι ανυπόστατα ή θίγουν δίχως αποδείξεις. Ενώ, όταν το κείμενο είναι ενυπόγραφο, την ευθύνη έχει αποκλειστικά ο συντάκτης.
Βέβαια δε ζούμε και σε δύσκολες εποχές φίμωσης του λόγου ή κοινωνικών φρονημάτων και διώξεων, ώστε να αναγκάζονται κάποιοι να κρύβονται πίσω από ψευδώνυμα. Οπότε, δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν. Με την ίδια λογική όμως, της ελεύθερης έκφρασης, δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν ούτε αυτοί που θίγονται από ένα ανώνυμο κείμενο. Αρκεί να είναι καθαροί οι ίδιοι. Και τι έχει να φοβηθεί ένας καθαρός από μια ανώνυμη κριτική; Μήπως ο ανώνυμος συντάκτης εξυπηρετεί άλλα, αντίπαλα συμφέροντα; Μα πόσοι και πόσοι που υπογράφουν τα κείμενα τους δεν κάνουν το ίδιο πράγμα, δίχως η επωνυμία τους να σταθεί φραγμός στην οσφυοκαμψία και τους τεμενάδες. Οι θιγόμενοι έχουν να φοβηθούν την ανωνυμία, μόνο όταν δεν είναι οι ίδιοι καθαροί, ενώ το ανώνυμο κείμενο είναι.
Κλείνοντας, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η επιλογή της ανωνυμίας ή ψευδωνυμίας μπορεί να αποτελεί δικαίωμα στα πλαίσια της ελεύθερης έκφρασης, δεν αποτελεί όμως άλλοθι για τη μη τήρηση της δεοντολογίας. Οποιοσδήποτε γράφει, ασκεί κριτική, δημοσιεύει ειδήσεις, οφείλει να σέβεται τους γραπτούς και άγραφους κανόνες δεοντολογίας, να μην κατηγορεί γενικώς και αορίστως, να επικεντρώνεται με τεκμήρια και επιχειρήματα στο θέμα του, να μη σπιλώνει άνευ αποδείξεων, να μην παραπλανά, να είναι τίμιος και καλοπροαίρετος. Να είναι γενικά «σκεπτόμενος» και όχι σκεπώμενος, δηλαδή υπό την σκέπη κάποιων, υπηρέτης άλλων αφεντάδων πλην του εαυτού του. Διότι άλλως, καταντά αναξιόπιστος…


http://proskynhths.blogspot.com/2010/12/blog-post.html

3 σχόλια:

  1. ΝΑ ΔΙΑΜΥΝΗΣΕΙΣ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΣΟΥ ΥΠΑΓΟΡΕΨΑΝ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΚΑΤΑΛΥΠΤΟ ΚΑΙ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΟ ΛΟΓΥΔΡΙΟ ΤΟ ΓΕΜΑΤΟ ΙΔΕΕΣ ΣΥΜΠΥΚΝΩΜΕΝΕΣ ΑΠΟ ΑΚΑΚΑΤΕΣΧΕΤΗ ΜΗ ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΠΟΥ ΣΑΝ ΣΤΟΧΟ ΕΧΕΙ ΜΟΝΟ ΝΑ ΒΛΑΨΕΙ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ.
    ΠΡΑΓΜΑ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΣΥ ΚΑΙ Η ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΕΑ ΣΟΥ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΟΤΙ Ο ΕΜΜΕΣΟΣ ΦΑΣΙΣΜΟΣ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΕΚΦΡΑΖΕΤΑΙ ΣΑΣ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΓΡΑΨΕΙ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΝΟΥ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟ ΚΑΤΑΛΗΛΟ ΣΗΜΕΙΟ ΣΤΑ @ΡΧ.....@ ΤΟΥ.
    ΘΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΜΩΣ ΕΔΩ ΝΑ ΣΑΣ ΑΠΑΝΤΟΥΝΕ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΕΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΕΤΕ ΟΛΟΥΣ ΟΣΟΥΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣΦΕΡΑΝ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΥΣ ΦΤΑΣΕΤΕ ΣΤΟΝ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΒΟΘΡΟ ΣΚΕΨΗΣ.(ΜΟΝΑΧΙΚΟΣ ΛΥΚΟΣ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. OYΔΕΙΣ ΜΟΥ ΥΠΑΓΟΡΕΨΕ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ.

    ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΦΟΡΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΟ BLOG "ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΙΕΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΗ" Ο ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΑΡΘΟΓΡΑΦΕΙ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΒΙΣΑΛΤΙΑΣ"

    http://proskynhths.blogspot.com/2010/12/blog-post.html

    ΑΛΛΩΣΤΕ ΣΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΟΥ ΑΝΕΦΕΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΗΓΗ ΠΟΥ ΑΝΤΚΗΣΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ, ΟΜΩΣ Η ΑΚΑΤΑΣΧΕΤΗ ΕΜΠΑΘΕΙΑ ΚΑΙ ΒΛΑΚΕΙΑ ΣΑΣ , ΔΕΝ ΣΑΣ ΑΦΗΝΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ.

    ΜΟΝΟ ΜΕ ΜΗΝΥΣΕΙΣ ΞΕΡΕΤΕ ΝΑ ΑΠΑΝΤΑΤΕ , ΔΕΙΧΝΟΤΑΣ ΕΤΣΙ ΤΗΝ ΑΝΥΠΑΡΞΙΑ ΣΑΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΕΠΕΙΔΗ ΕΙΣΑΙ ΕΜΠΑΘΗΣ ΙΑΚΧΕ (ΓΙΑΝΝΑΚΗ) ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΟΤΙ Σ΄ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΜΟΜΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΜΗΝ ΜΠΕΡΔΕΥΕΙΣ ΤΑ ΠΟΔΙΑ ΣΟΥ ΑΛΛΟΣ ΕΙΜΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΕΙΣ ΟΤΙ ΣΕ ΑΠΑΝΤΟΥΝ. ΑΝΤΕ ΚΑΙ ΚΑΛΑ ΜΥΑΛΑ. (ΜΟΝΑΧΙΚΟΣ ΛΥΚΟΣ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

* ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ ΔΕΝ ΕΚΦΡΑΖΟΥΝ ΤΟΝ BLOGGER.και ΔΕΝ ΦΕΡΕΙ ΚΑΜΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΥΤΩΝ "

* Ο BLOGER ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΘΕΣΗ ΝΑ ΕΛΕΓXΕΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΔΕΝ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΕΙ ΕΝ ΓΝΩΣΕΙ ΤΟΥ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΑΝ ΕΙΝΑΙ ΨΕΥΔΗ "

* ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ, ΣΑΤΙΡΙΖΟΥΜΕ, ΛΟΙΔΩΡΟΥΜΕ ΜΟΝΟ ΤΙΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΘΗΚΟΝΤΩΝ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΤΟΥΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ.

* ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΩΡΕΙ ΕΑΥΤΟΝ ΘΙΓΟΜΕΝΟ ΥΠΟΧΡΕΟΥΤΑΙ ΝΑ ΖΗΤΗΣΕΙ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΤΟΥ

* ΚΑΘΕ ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΣΑΣ ή ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΑΣ ΣΕ ΑΝΑΡΤΤΗΣΕΙΣ ΜΑΣ ΔΕΚΤΗ ΣΤΟ ...

e-mail : iakxos.com@gmail.com,

ΚΑΙ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΑΙ ΑΜΕΣΑ